منتخب ترین مقاصد گردشگری در تابستان
• گرجستان
کشور گرجستان ،میان دریای خزر و دریای سیاه و در بین دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار دارد که جزو اروپای شرقی محسوب شده و پایتخت آن تفلیس می باشد.
. کشوری کهن با پیشینه ای قدیمی که از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است.
مردم گرجستان به زبان رسمی کشور خود که گرجی “کرتولی” است صحبت می کنند اکثر مردم گرجستان مسیحی بوده و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند و پس از آن اسلام به عنوان بزرگترین اقلیت دینی این کشور به شمار می رود.
گرجستان یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای تفریح ،سفر و گردش است و دیدن مکان های دیدنی آن ارزان و مناسب است که روزبهروز بر تعداد گردشگران آن افزوده میشود و درحال حاضر تور گرجستان با کشورهایی مانند دوبی و ترکیه در حال رقابت است. علاوه بر کوههای قفقاز که جزو مرتفعترین نقاط اروپا به حساب میآیند و برای علاقهمندان به کوهنوردی جذابیت دارند، به لطف وجود دریای سیاه میتوان در شهرهایی همچون باتومی از گشتوگذار در ساحل و ورزشهای آبی نهایت لذت را برد. تاریخ گرجستان نیز خارقالعاده است و از کوتائیسی که یکی از قدیمیترین شهرهای جهان محسوب می شود تا اوشگولی، از مرتفعترین سکونتگاه های تاریخی در اروپا و همین طور شهر گوری که زادگاه استالین است، جاهای دیدنی مختلفی در این کشور زیبا وجود دارد
از جاذبه های دیدنی گرجستان می توان به شهر تفلیس پایتخت گرجستان، شهر ساحلی باتومی، شهر کوهستانی کازبگی، شهر متسختا، سیقناقی، پارک ملی توشتی، آخمتا, بوتانیکال گاردن باتومی، شهر سنگی اوپلیستسیخه، شهر برجومی، ساحل آناکلیا شهر مستیا شهر محبوب اسکی بازان، ستون هنج گرجستان یادبود تاریخ گرجستان ،کلیسای جامع ترینیتی, قلعه رباتی، دهکده اوشگولی، ساحل آناکلیا و شهر غاری ،بافت تاریخی تفلیس ، کاخ دادیانی گرجستان واردزیا ،کتابخانه مجلس ملی و.. اشاره کرد..
شهر تفلیس یا به زبان گرجی “بْیلیسیت ”یکی از مکان های دیدنی گرجستان است که در دو طرف رود کورا )متکواری( شکل گرفته است و از سه طرف توسط کوه ها احاطه شده است.
آب و هوای گرجستان
شرایط جوی گرجستان با فعل و انفعالات اقلیمی که نواحی غربی و شرقی این کشور را ازهم مجزا می کند، متغیر بوده و در قسمت های مختلف و در ارتفاعات متفاوت است.نواحی گرجستان غربی در حاشیه شمالی ، مرطوب و با بارش باران همراه است. به طور کلی با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور، آب و هوای گرجستان در تابستان مرطوب واندکی گرم و زمستان نیز بسیار سرد است. هوشمندانه ترین زمان برای سفر به گرجستان فصل بهار و تابستان است، به دلیل اینکه در ماه های بهار و تابستان هوا مطبوع بوده نه خیلی گرم و نه بیش از حد سرد است، اما در طول ماه دوم بهار شاهد بارش های بیشتری هستیم.
غذاهای گرجستان
مردمان گرجی سبک بسیار منحصر به فرد و ویژه ای در طبخ غذاها دارند . استفاده از گوشت، سبزیجات و میوه و ماهی تازه و نیز محصولات لبنی در پخت غذاها بسیار متداول است .پر تنوع ترین غذاهاو همچنین اصول و روش خاص پخت غذا را میتوان در گرجستان یافت که این امر موجب شاخص شدن غذاهای گرجی درخاورمیانه و حتی در اروپا است . رستوران های گرجی در کشورهای مختلف بالاخص در کشور روسیه فراوان و پرطرفدار است .تنوع غذا های گرجستانی برای هر سلیقه ای پاسخی دارد . خوراک های بسیار خوش مزه گوشتی ، غذاهایی با انواع سبزیجات ،انواع ترشیجات رنگ به رنگ،کارخانجات بسیار متنوع انواع پنیر،گیاهان خوراکی بسیار متنوع ، ادویه های رنگارنگی که نظیر آن را در هیچ کجا نمیتوان یافت ، انواع نان های محلی و.. در گرجستان شهره است .. بین غذاهای گرجی، خاچاپوری. متسوادی و دامپلینگ دسر، چورچخلا بسیار مورد علاقه ی مردمان گرجی است.
جاذبه های گردشگری گرجستان
شهر اوپلیس تسیخه
شهرسنگی اوپلیستسیخه تاریخی ترین شهرک این کشور است وغاری شکل میباشد که دارای چهار ورودی ، خیابان ، آب انبار، و یک راه غاری مخفی بوده.این شهر باستانی غرب رودخانه متکواری در ناحیه شرثی گوری، قرار گرفته است. وتنها یک ساعت با تفلیس فاصله دارد
قلعه رباتی تفلیس
این قلعه یک اثر منحصر به فرد وازمکان های دیدنی گرجستان است که به سبک قرون وسطایی و در قرن نوزدهم ساخته شده و در سال 2011 باز سازی شده . قلعه رباتی ، تمام ی طول سال پذیرای بازدیدکنندگان بوده و همزمان شامل مکان های مختص عبادت برای کاتولیکها، مسلمانها، یهودیها و ارتدوکس ها است که با نظم خاصی در یک مکان قرار گرفتهاند.
منطقه کاختی
کاختی از مکان های دیدنی گرجستان است که باغ های بسیار بزرگ انواع انگور را در خود جای داده و همچنین دارای کلیساها و آثار باستانی ست که بازتاب مذهب و فرهنگ غنی گرجی میباشد .
شهر برجومی
شهر برجومی سرچشمه اصلی آب معدنی است که منشا اصلی چشمه اکاترینا است. حمام های سنگی قدمت باستانی هزاران ساله این منطقه را اثبات میکند.ورودی این منطقه پارک برجومی واقع شده که شامل جنگل های بکر با تنوع اکوسیستم منحصر ب فرد است همچنین این پارک دارای تلهکابین ،استخر سینما تیاترو وسایل بازی کودکان میباشد مجسمه ای به نام پرومتئوس در پایین آبشاری زیبایی این مکان را چندین برابر میکند.
شهر باتومی
شهر ساحلی باتومی، مروارید دریای سیاه. در طول تابستان از پرطرفدارترین مقاصد گردشگران ایرانی،ترک، ارمنی ، روس خود گرجی هاست.
بلوار باتومی با وسعت 7 کیلومتر ،چهار ورودی تاریخی، مسیر سلامت و دوچرخه سواری ،آب نماهای نورانی و رقصان همراه با موزیک زنده، فانوس دریایی برج مرتفع الفبا، و مهمتر از همه مجسمه ی فولادین علی و نینو که به طرز خیره کننده ای با خطای دید به سمت همدیگر حرکت میکنند، رادر خود جای داده است .

باغ گیاه شناسی باتومی
بوتانیکال گاردن باتومی با وسعت 108 هکتاراز ارتفاع صفر تا ۲۲۰ متری از سطح دریاست که در فاصله ی 9 کیلومتری از آدجارا مرکز باتومی قرار گرفته یکی از بزرگترین باغ های گیاه شناسی با قدمت 100 سال ه و شامل گیاهان نیمهگرمسیری، نخل، گل های مختلف رز، کاملیا، بامبو، مگنولیا و غیره بوده است .این باغ دارای راهنماهایی برای خرید این گیاهان زیبای زینتی و همچنین خدمات عروسی و پیکنیک و تفرجگاه میباشد.
دهکده مستیا
دهکده مستیا در میان کوه های قفقاز، منطقه ای محبوب برای اسکی سواران میباشد از این مکان دیدنی امکان سعود به یخچال های طبیعی یا رفتن به مرازع اطراف برای اسب دوانی به صورت مستقیم وجود دارد.همچنین کلیساهای اطراف دهکده مستیا دارای نقاشی ها ی دیواری و مجسمه هایی از قرون وسطی ست که گردشگران علاقمند به تاریخ مذهبی را به این مکان زیبا میکشاند.
شهر کازبگی
در امتداد رود ترگی ، شهر کازبگی قرار گرفته ، که با شهر تفلیس 157 کیلو فاصله داشته و در ارتفاع 1740 بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. و همچنین واقع شدن کلیسای مقدس گرگتی این مکان را به جاذ به ی توریستی تبدیل نموده است
شهرسیقناقی
شهر کوچک و زیبای سیقناقی معروف به مروارید منطقه کاختی که با شهر تفلیس 120 کیلو فاصله دارد و در ارتفاع 790 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته وهمین امر موجب شده این شهر چشم انداز و منظره ی خیره کننده ای داشته باشد .
منطقه اوشگولی، سوانتی
این منطقه ی تاریخی و توریستی متشکل از پنج روستای کوچک استاین منطقه شامل برج های دیده بانی در بخش ورودی که قدمت آنها به قرن 9 میلادی باز میگردد اوشکولی در لغت به معنی قلب بی باک است و این نام یاداور رشادت های مردم در مواجهه با دشمن در قرون وسطی ست
لازم ب ذکر است منطقه ی زیبا و تاریخی ی اوشگولی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است
.. قلعه ناریکالا، تفلیس
از کهن ترین قلعه های گرجستان که قرن چهارم میلادی در بسیاری جنگ ها ، بد دلیل استحکام بالای ساختار دیوارها نقش تاثیر گذاری در دفاع از شهر داشته این قلعه ی باستانی در اثر وقوع زمین لرزه ها به مر ور آسیب دید و بازسازی شده .این قلعه نماد اصلی شهر تفلیس و به قلعه مادر تفلیس معروف است.دسترسی به این قلعه با تلکابین نیز مقدور است
پارک جینو پارادایس
از بخش های محبوب و پر طرفدار برای گردشگران، پارک آبی پارادایس است که متشکل از نه استخر و تفریحات متعدد آبی سالن های اسپا باشگاه های بدنسازی سورتمه، پارک دایناسورو سرسره های آبی و همچنین دارای هتل ، آموزشگاه های شنا ودارای دوازده رستوران با غذاهایی لذیذ و متنوع ست
. موزه ملی گرجستان، تفلیس
این موزه ی تاریخی کلکسیونی منحصربه فرد از تاریخ گرجستان و دنیا را حفظ کرده به نمایش گذاشته . ،مهمترین دارایی این موزه دارای قدمت چهل میلیون ساله است . یکی دیگر از ارزشمندترین آثار این موزه ، بقایای انسان ماقبل تاریخ متعلق به ۸٫۱ میلیون سال قبل میباشد که نشانگر وجود انسان در خارج قاره است.. در موزه ی ملی گرجستان همچنین شاهد آثاری از جمله شاهکارهای نوابغ قرون وسطی هنرهای تزیینی اروپا و روسیه و آثار هنرهای مدرن هستیم آثاری از جمله جواهرات متلق به دوران قبل از میلاد مسیح نیز در این موزه نگهداری میشوند.
دلفیناریوم باتومی
دلفیناریوم باتومی مجموعه ای مدرن و امروزی با امکاناتی نظیر آمفی تئاتر با گنجایش بسیار زیاد برای بازدیدکنندگان وهمچنین اجرای نمایش دلفین ها و پستانداران دریایی با رقص های مختفتعادل و بازی با توپ وغیره همگان را مجذوب میکند.
بازار مرکزی کوتائیسی
در این بازار بزرگ تمامی محصولات کشاورزی سبزیجات معطر و تازه لبنیات و پنیرهای لذیذ انواع ادویه ،شیرینی و غیره یافت میشود.
متسختا
پایتخت سابق گرجستان و یکی از باستانی ترین و کهن ترین شهرهای گرجستان متسختا است. این شهر کم وسعت به دلیل قدمت در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.. این شهرکوچک و مذهبی به دلیل وجود کلیسای ارتدکس از جمله کلیسای جامع سوتیتسخولی و صومعه جواری، گرجی مشهور است.
آبشارهای تسالکا
این آبشار سبز رنگ و زیبا در همه ی سال جاری بوده و به آبشار زمرد معروف است منظره ی اطراف آبشار بسیار جاذب و متحیر کننده است.آبشار زمرد در دره های داشباشی شهر تسالکا یکی از زیبات رین مکان های توریستی میباشد.
واردزیا
این شهر شامل مجموعه غار های سنگی ست که قدمتشان به قرن دوازدهم برمیگردد
بافت این شهر تاریخی به صورت حیرت انگیزی حفظ شده . در این شهر علاوه بر غارها، صخره های متعدد و همجنین نقش های دیواری و کلیسای دامینیشن واقع شده.
چاپخانه زیرزمینی استالین
ا این چایخانه در سال هزارو نهصد و سه به دست استالین و همکار او در زیر زمین با هدف مخفی شدنشان ساخته شد مساحت این اتاق هفده متر است و در آن زمان تبلیغات شوروی در آنجا چاپ و به سراسر دنیا انتشار میافت
. غار ملوری
این غار با عمق حداقل 15 کیلومتر یکی از عمیق تارین غارهای جهان به شمار میرود که با آبشارهای رقصان تزیین شده.
دریاچه باتتی
دریاچه ای که مخصوصا در فصول بهار و پاییز با طبیعت چشم نوازش مسافران را مسرور میکند . دریاچه ی باتتی در میان انبوه درختان مخروطی واقع شده عمق این دریاچه به 12 متر میرسدو مکانی بسیار زیبا و متحیر کننده است
سردابه آناتوری
نزدیک به مرزهای چچن سازه هایی از تخته سنگ دیده میشود این مکان رازآلود سردابه آناتوری ست باستان شناسان در این سرداب ها کلی استخوان های مربوط به ساکنان پیشین روستا بوده را یافتند که سالها پیش به دلیل شیوع طاعون به کام مرگ رفته بودند.زیرا زمانی که این بیماری گسترده شد بیماران تصمیم گرفته بودند در این سردابه ها به انزوا بمیرند شاید که سایر اعضای خانواده از سرایت در امان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×